logo: tesserac

Tania Fraga

artist, architect, designer | artista, arquiteta, designer

	

	

Conception and technical approach: YouTube Video

Alicia Dias

Full performance documentary: Vimeo Video

Performance trailer (6min 29seg): Vimeo Video

Maida Withers

MindFluctuations:

The spectacle MindFluctuations has been designed in conjunction with the American choreographer Maida Withers and premiered in March 19th, 2015 in Washington, DC, and will happen in the future in site specific installations and performances. To achieve neural connections with poetic and aesthetic expressions this artwork looked for ways to use neural data and other related procedures able to be translated by numbers.

In this spectacle the dancers wore two neural helmets to capture data related to their emotional states. After these states were scanned and input, they were interpreted by computer and influenced virtual scenarios that were projected over a screen on the backstage. The resultant scenarios are artificially alive systems allowing the dancers to “symbiotically interfere in the algorithmic nature of artificial 'seeds'”. Composers and musicians John Driscoll and Steve Hilmy performed the musics live in a sound environment created with robotic instruments and electronic music.

The virtual realities scenarios of MindFluctuation present poetic actions resulting from the mind-computer dialogue. In these scenarios there are autonomous agents that respond to the emotions of the dancers. These scenarios are a set of eleven domains showing processes inherent of an evolutionary dream journey. These domains are virtual realities inspired in nature. Meanwhile, they happen from much simpler processes than the ones existing in the natural world; they are emergent processes similar to the waves of sea, the clouds meandering on the sky, or the snowflakes: always the same and never the same. In these domains 'trees' grow, emotions inseminate particles that spread through space, flocks of preys and predators fly around – the latter either acting as cannibals or chasing each other and dancing when they meet –, the camera slides and glides within the space, balls collide and roll in platforms. All these processes, these varied set of changes, are influenced by the dancers emotions and take place in a specific way in each presentation. Although the general scenarios’ configurations are repeated the end result is unique in each spectacle and can never happen again in exactly the same way. Therefore the scenarios show processes of becoming while they happen. Something that is metaphorically similar to living things and that are, simultaneously, a visual representation of a pure mathematical universe.



Performers: Maida Withers Dance Company Group

Photos: Photographer Shaun Schroth

MindFluctuations:

O espetáculo MindFluctuations foi criado em conjunto com a coreágrafa norte-americana Maida Withers e estreou em 19 de março de 2015 em Washington, DC, e acontecerá no futuro em instalações e performances 'site specific'. Para conseguir resultados expressivos, poéticos e estéticos, através de conexões neurais procurou-se modos de usar os dados neurais e os procedimentos computacionais relacionados que fossem capazes de serem traduzidos por números.

Nesse espetáculo os dançarinos usavam dois capacetes neurais para capturar dados relacionados a seus estados emocionais. Depois que esses estados eram digitalizados e inseridos, eles eram interpretados pelo computador e os cenários virtuais resultantes, influenciados pela emoção dos dançarinos, eram projetados numa tela no fundo do palco. Os cenários resultantes são sistemas artificias 'vivos' que permitem aos dançarinos interferir simbioticamente na natureza algorítmica de 'sementes' artificiais. Os compositores e músicos John Driscoll e Steve Hilmy realizaram as músicas ao vivo em um ambiente sonoro criado com instrumentos robóticos e música eletrônica.

Os cenários são realidades virtuais e apresentam ações poéticas resultantes do diálogo mente-computador. Nestes cenários existem agentes autonomos que respondem às emoções dos dançarinos. Os cenários são formados por um conjunto de onze domínios mostrando processos inerentes a uma jornada onírica evolucionária inspirada na natureza. No entanto, eles acontecem a partir de processos muito mais simples do que os existentes no mundo natural; são processos emergentes semelhantes às ondas do mar, as nuvens serpenteando no céu ou os flocos de neve: sempre iguais e nunca iguais. Nesses domínios, 'árvores' crescem, emoções afetam partículas que se espalham pelo espaço, bandos de presas e predadores voam - os últimos agindo como canibais ou se perseguindo e dançando quando se encontram -, a câmera desliza dentro do espaço, bolas colidem e rolam em plataformas. Todos esses processos, esse variado conjunto de mudanças, são influenciados pelas emoções dos dançarinos e ocorrem de maneira singular a cada apresentação. Embora as configurações dos cenários gerais sejam repetidas, o resultado final é único a cada apresentação e nunca mais acontecerá exatamente da mesma maneira. Portanto, os cenários mostram processos em devir enquanto eles acontecem. Algo que é metaforicamente semelhante aos seres vivos e que são, simultaneamente, uma representação visual de um puro universo matemático.



Performers: Maida Withers Dance Company Group

PFotos: Fot&ocute;grafo Shaun Schroth