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Tania Fraga

artist, architect, designer | artista, arquiteta, designer

	

	

Exhibitions: CAC.3 in Paris, EmMeio#5 in Brasilia, Contemporary Art in Santa Maria, Lilo Space in Sao Paulo: YouTube Video

wanderings
Paris

Wanderings.Perambulações

Wanderings.Perambulações is a virtual reality installation that incorporates memory through assemblages of photos taken in travels around the world. These photos were manipulated aiming to create a symbiotic relationship among the memory and the virtual space-time domains. The installation is composed by four virtual realms. Virtual moving panels configure 3D environments in each realm. They open for the users two possibilities:

1. To experience deepness (Pulffner illusion) with the ranges studied for the project. In this case the experience will take around 17 minutes (four minutes for each realm);

2. To interact by moving around, criss-crossing the space, disclosing sounds and unexpected images configurations, loosing and re-gaining the stereoscopic effect, experiencing the action of lights over the images, or shortening the experience by choosing to go to another linked realm.

In these realms ten pre-programmed viewpoints allow users to experience velocities and points of view chosen by me. Their sound assemblages were created using integer sequences from Sloane Online Encyclopedia (OEIS).

Wanderings.Perambulações proposes a very simple aesthetic and poetic stereoscopic visual experience. It allows users to 'walk' through its four panoramic set ups experiencing Pulffner illusion to achieve the sensation of deepness. This illusion explores the natural latency of the retina by applying a dark filter in one eye to obtain the stereoscopic effect over moving targets. It is a characteristic phenomena of the human visual perceptive system that happens because it creates a difference in retinal luminance between the two eyes. Due to this difference, when an object is seen with both eyes, the darker image arrives late in the brain by an infinitesimal fraction of time and this delay is enough to allow the illusion of deepness necessary to create the sensation of immersion in virtual environments.

Wanderings.Perambulações

Wanderings.Perambulações é uma instalação em realidade virtual que incorpora a memória através de montagens de fotos tiradas em viagens ao redor do mundo. Essas fotos foram manipuladas com o objetivo de criar uma relação simbiótica entre os domínios, a memória e o espaço-tempo virtual. A instalação é composta por quatro domínios. Painéis móveis virtuais configuram ambientes 3D em cada região. Eles abrem para os usuários duas possibilidades:

1. Experimentar a profundidade (através da ilusão de Pulffner) nas faixas estudados para o projeto. Neste caso, a experiência levará cerca de 17 minutos (quatro minutos para cada domínio);

2. Interagir movimentando-se, cruzando o espaço, revelando sons e configurações de imagens inesperadas, perdendo e recuperando o efeito estereoscópico, experimentando a ação das luzes sobre as imagens, ou encurtando a experiência escolhendo ir a um outro reino.

Nesses reinos, dez câmeras pré-programadas permitem que os usuários experimentem velocidades e pontos de vista escolhidos por mim. Seus sons foram criados usando sequências de números inteiros da Sloane Online Encyclopedia (OEIS).

Wanderings.Perambulações propõe uma experiência visual estereoscópica estética e poética simples que permite aos usuários "caminharem" através de seus quatro cenários panorâmicos experimentando a ilusão de Pulffner para alcançar a sensação de profundidade. Essa ilusão explora a latência natural da retina aplicando um filtro escuro em um olho para obter o efeito estereoscópico sobre alvos móveis. É um fenómeno característico do sistema perceptivo visual humano e acontece porque cria uma diferença na luminância retiniana entre os dois olhos. Devido à essa diferença, quando um objeto é visto por ambos os olhos, simultaneamente, a imagem mais escura chega com um atraso no cérebro por uma fração infinitesimal de tempo e esse atraso é suficiente para permitir a ilusão de profundidade necessária para criar a sensação de imersão em ambientes virtuais.